Kalendarium

Poniedziałek, 2024-04-29

Imieniny: Hugona, Piotra

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 71482
  • Do końca roku: 246 dni
  • Do wakacji: 53 dni
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Nasze działania

Nasze działania

Nasza działania

Uzupełnieniem oferty programowej są nowe rozwiązania organizacyjne i edukacyjne w pracy z dziećmi. Stosowane koncepcje pedagogiczne, innowacje i metody pracy, stymulują i wspierają rozwój dziecka. Pozwalają dziecku na aktywne wielozmysłowe poznawanie świata, wsparcie rozwoju emocjonalnego, społecznego i ruchowego poprzez działania w formie dobrej zabawy. 

BEZPIECZNA SZKOŁA KROKODYLA TIRKA oraz spotkanie z przedstawicielką Straży Miejskiej

W październiku 2023 dzieci poszerzały wiedzę i umiejętności o bezpieczeństwie.
W formie zdalnej zajęcia edukacyjne przeprowadziła „Inspekcja Transportu Drogowego”. Przedszkolaki poznały podstawowe zasady i obowiązki pieszego uczestnika ruchu drogowego, sposoby bezpiecznego zachowania się na drogach. Próbowały ocenić właściwe i niewłaściwe zachowanie pieszych. Rozpoznawały i nazywały także wybrane znaki drogowe.

  
Natomiast przedstawicielka „Straży Miejskiej” uświadomiła dzieciom jak ważna jest znajomość numeru alarmowego 112. Przedszkolaki wiedzą, iż należy korzystać z niego tylko w sytuacji zagrożenia. Chętnie dzieci miały możliwość odegrania scenki, w której wzywały pomocy „dzwoniąc” pod numer alarmowy.

 


Opracowała: Katarzyna Kalicka-Głuchowska

KAMPANIA „WIEM CO JEM”

Przedszkole uczestniczyło dwukrotnie w kampanii społecznej „Wiem co jem” organizowanej przez m. st. Warszawę. Celem kampanii jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych przedszkolaków dlatego, że kształtowanie nawyków prozdrowotnych w zakresie żywienia powinno zacząć się od najmłodszych lat. Tegoroczny udział przedszkola w kampanii jest kontynuacją działań prozdrowotnych z poprzedniego roku. Uczymy dzieci jaka żywność jest zdrowa, jak szanować i nie marnować żywności. Organizujemy zajęcia na temat zdrowego odżywiania. Promujemy zdrowe odżywianie poprzez praktyczne warsztaty prowadzone z dziećmi.  Pierwsze warsztaty odbyły się 30 czerwca 2022 r. Edukatorzy kulinarni zachęcali dzieci do spożywania różnorodnych, sezonowych owoców znanych i mniej znanych dzieciom. W trakcie spotkania przygotowali owocowe przekąski. Spotkanie zakończyło się degustacją owocowych dań. Następne warsztaty kulinarne nt. „Jem warzywa i owoce,
w nich największa moc się skrywa”, odbyły się w naszym przedszkolu 23 lutego 2023 r. Miały one na celu promowanie codziennego jedzenia warzyw i owoców oraz uzmysłowienie dzieciom ich wpływu na nasze zdrowie. Warsztaty były realizowane w trzech najstarszych oddziałach. Edukatorzy żywieniowi Pani Natalia Świetlicka i Karolina Krężał, razem z przedszkolakami zrobiły smakowite potrawy: koktajl i sałatkę z warzyw i owoców. W trakcie warsztatów dzieci miały możliwość przekonać się w praktyce o walorach smakowych warzyw i owoców podczas samodzielnego sporządzenia sałatki warzywnej oraz koktajlu owocowego. Kontynuacją zajęć kulinarnych było prowadzenie przez dzieci „kart tygodniowych”, zawierających plan codziennego spożycia warzyw i owoców. Plan był także sprawdzianem spożycia 5 porcji dziennie warzyw i owoców przez przedszkolaków. Zajęcia organizowane przez nauczycieli oraz warsztaty kulinarne, zachęciły dzieci do jedzenia różnorodnych owoców i warzyw
w naturalnej postaci jak również w formie prostych przekąsek i dań.

   

(opracowanie: A. Pawlak)

 

Rozwiązania edukacyjne, które wykorzystujemy w pracy dydaktyczno-wychowawczej:

"NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA"

W roku szkolnym 2022/2023 nasze przedszkole czynnie uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego celem jest rozwój czytelnictwa w Polsce oraz wzmocnienie roli bibliotek publicznych. 

W ramach działań promujących rozwój czytelnictwa wśród dzieci, na terenie naszego przedszkola odbyły się spotkania autorskie z autorkami literatury dziecięcej – Panią Ewą Chotomską oraz Panią Agnieszką Frączek, będące inspiracją do przybliżenia dzieciom sylwetek polskich poetów. W trakcie spotkań dzieci miały możliwość zapoznania się z warsztatem pracy autorek i charakterem pracy pisarza. Dzieci miały również przyjemność wysłuchać fragmentów bajek, wierszy czytanych przez same autorki, co było dla dzieci dużym przeżyciem.

W ramach programu przedszkole kontynuowało współpracę z Biblioteką Publiczną na ulicy Radosnej 11 w Warszawie, w ramach której odbywają się zajęcia na terenie biblioteki, mające na celu popularyzację zalet czytelnictwa oraz zapoznanie z charakterem pracy bibliotekarza. Na spotkaniach dzieci dzieliły się swoją wiedzą oraz spostrzeżeniami ze spotkań z autorkami książek.

Na terenie przedszkola organizowane są spotkania „Rodzice Dzieciom”,  których celem jest zaangażowanie rodziców, starszego rodzeństwa lub dziadków w czytanie w przedszkolu pozycji książkowych z zakresu nowości wydawniczych literatury dziecięcej.

W przedszkolu odbywa się wiele zajęć mających na celu rozwijanie zainteresowania książką wśród dzieci, min. „Popołudnia z książką”, „Kącik bajki i wiedzy”. W trakcie których odbywa się wspólne czytanie i słuchanie z czytników książek ze zbioru przedszkola lub przyniesionych przez dzieci.

Planowane są dalsze działania rozwijające zainteresowanie dzieci  książką na trenie przedszkola, min: obchody „Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci”, wewnętrzy przegląd recytatorski, konkurs plastyczny dla dzieci „Ulubiony bohater książkowy”, organizowany we współpracy z rodzicami, a także wystawa prac plastycznych „Album z ulubionymi bajkami”.

Dzięki podejmowanym działaniom obserwujemy wśród dzieci większe zaciekawienie książkami min. oglądanie, czytanie, zabawy twórcze, a także ich poszanowanie. Przygotowujemy przedszkolaki do samodzielnego kontaktu z książką. 

Spotkanie z Panią Agnieszką Frączek

Spotkanie z Panią Ewą Chotomską

 

(opracowanie: A. Pawlak)

„WSPOMAGANIE POPRZEZ DZIAŁANIE”

W przedszkolu realizujemy innowację “Wspomaganie poprzez działanie” z wykorzystaniem metody „Edukacja przez ruch” D. Dziamskiej. Innowacja „Wspomaganie poprzez działanie” jest odpowiedzią na potrzeby rozwojowe i społeczne dzieci a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej. Innowacja wspomaga rozwój dzieci w obszarze ruchowym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Oparta jest na naturalnych formach ruchu dziecka.  Sprzyja doskonaleniu  płynności i sprawności ruchowej i motoryki ręki, a także rozwija dziecko w aspekcie umysłowym i społecznym. Polega na wykorzystaniu naturalnych, spontanicznych ruchów organizmu dziecka, aktywizujących struktury pamięci długotrwałej. Rytm towarzyszący ćwiczeniom, zwiększa ogólną koordynacje ruchową i integrację sensoryczną. Efektem wykonywanych w czasie zajęć ćwiczeń i zabaw jest zawsze praca plastyczna. Dzieci tworzą własne dzieła – karty pracy. Działania dzieci przyczyniają się do poszerzenia wiedzy, doskonalenia umiejętności społecznych. Pozwalają na zaspokojenie potrzeby samorealizacji i przygotowania dziecka do nauki pisania.  

(opracowanie: N. Lachowicz, J. Maliszewska)

„PRZEDSZKOLAKI W KRAINIE LICZB”

Koncepcja wczesnego nauczania matematyki „W Krainie Liczb“ wg. Gerarda Friedricha,zakłada wspieranie wczesnego rozwojudzieci w podstawowych kompetencjach matematycznych. Oparta jest na nauczaniu zintegrowanym w formie zabawy. Sięga po pomysły z przeszłości, systematyzuje je i poszerza. Zawiera możliwie  różnorodną interakcję zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, równowagi i ruchu. Wprowadzanie dzieci w świat matematyki obejmuje pełne zmysłowe doznanie różnorodności znaczeniowej liczb. Liczby w „Krainie Liczb” mają swoje domy, posiadają cechy żywych istot i w spersonalizowany sposób demonstrują swoje matematyczne właściwości. W „Krainie Liczb” każda liczba od 1 do 10 otrzymuje stałe miejsce zamieszkania (koło, elipsa, trójkąt, czworokąt..., dziesięciokąt), a w postaci liczbowej kukiełki lub liczbowego zwierzątka swój charakter i niepowtarzalną tożsamość. Istotnymi elementami „Krainy Liczb” są oprócz wymienionych już liczbowych ogrodów (formy geometryczne) i liczbowych zwierząt są liczbowe domy i wieże, liczbowe bajki, specjalnie do tego projektu skomponowana muzyka i liczbowa droga. Magiczny świat pełen liczb, przeliczania i konstruowania, sprawia, iż w naturalny sposób kształtują się ich kompetencje matematyczne: aspekty ilości, zbioru, kolejności liczb, rozkładu liczb, równoliczności. Dzieci budują krainę liczb ze zwierzętami, drogami, domami, wieżami, ogrodami, krainę gdzie żyje Czarodziejka Niezapominajka i Psotnik Przewrotnik.

W Liczbowej Krainie liczby mieszkają w domach i w spersonalizowany sposób oznajmiają swoje matematyczne właściwości. Procesowi tworzenia towarzyszą gry i rozmaite formy aktywności. Atrakcyjne pomoce edukacyjne wykorzystane w zajęciach, same zachęcają dzieci do aktywnego poszukiwania i działania, ale pozostawiają też dużą swobodę w działaniu. Elementy wyposażenia „Krainy Liczb" są elementem całości koncepcji. 

Koncepcja przedstawienia podstaw matematyki elementarnej w wymyślonym świecie „Krainie Liczb” jest dla dzieci silnie motywująca i przynosi pozytywne efekty w postaci przyswajania pojęcia liczby w wielu aspektach w formie zabawowej. Wspiera dzieci także w kluczowych kompetencjach: mówieniu, motoryce, kreatywności, muzykalności, socjalizacji, motywacji do uczenia się, wierze we własne siły.   

„Kraina Liczb” pokazuje dzieciom jak doświadczać matematykę poprzez aktywne wielozmysłowe uczenie się w formie zabawy,  podczas dzieci konfrontują się w bajkowej przestrzeni z matematycznymi relacjami i samodzielnie przenoszą nowo nabytą wiedzę do swojego realnego środowiska, traktują przedmioty w swoim otoczeniu bardziej emocjonalnie niż racjonalnie i mają swój własny, uwarunkowany wiekowo sposób doświadczania i myślenia poznawczego. Przypisują przedmiotom uczucia, cechy żywych istot i zamiany.  W " Krainie Liczb" to dzieci tworzą matematykę, a każde zajęcie jest dla nich nową ciekawą przygodą. Koncepcja jest realizowana we wszystkich oddziałach.

 

(opracowanie: M. Dworczyńska, J. Maliszewska) 

 

UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ

W naszym przedszkolu wprowadzamy dzieci w świat cyfrowej rzeczywistości w formie zabawy, a także uczymy świadomego i twórczego korzystania z nowoczesnych technologii. W roku 2020/2021 oddział „Żuczki” brał udział w programie ,,Uczymy Dzieci programować oraz akcji Codeweek, gdzie Polska zdobyła pierwsze miejsce w Europie. Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych. Podejmowane działania uczą dzieci współpracy w grupie, uwagi, twórczych sposobów spędzania wolnego czasu. Dzieci w trakcie zajęć programowych projektują trasy przejścia, drogi dojścia do celu, układają różne przedmioty wg instrukcji literowo- cyfrowych, rozwiązują Sudoku związane z realizowanym tematem oraz utrwalały kierunki w przestrzeni. Kodowały wiadomości tworząc kody w zajęciach muzycznych, matematycznych i codziennych czynności.

Zajęcia z kodowania są uzupełnieniem edukacji w przedszkolu. Dzieci nabywają umiejętności kluczowe w obszarze kodowania i narzędzi cyfrowych. Realizują kodowanie w czasie różnorodnych zajęć: matematycznych, społecznych, językowych, artystycznych. Wykorzystują pomoce dydaktyczne do kodowania (maty, kubeczki, roboty edukacyjne (Ślimak Qobo), własne pomoce przygotowane przez nauczycieli oraz wybrane programy edukacyjne. Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania jest dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą świetną zabawą, a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TIK w procesie dydaktycznym.

 

„EKOKULTURALNE PRZEDSZKOLE"

W roku szkolnym 2021/2022 dzieci z oddziału Biedronek i Pszczółek uczestniczą w projekcie edukacyjnym „Ekokulturalne przedszkole”.Celem projektu jest zaszczepianie w dzieciach pozytywnej postawy i chęci działania na rzecz naszej planety Ziemi. W ramach projektu dzieci co miesiąc wykonują zadania, które przyczyniają się do poszerzania świadomości ekologicznej oraz kształtują nawyki korzystne dla środowiska naturalnego.Zadania te pozwalają na zdobywanie wiedzy z zakresu ekologii, kształtowanie rzetelnej wiedzy na temat dokarmiania ptaków, a także pozwalają na dzielenie się wiedzą z innymi. W ramach projektu uczestnicy poznają różnorodne możliwośći działań proekologicznych, takich jak oszczędzanie wody i prądu, segregowanie odpadó, ograniczenia używania opakowań plastikowych. W grupach zostały założone kąciki makulatury i nakrętek, szczególną uwagę zwraca się również na rozsądne korzystanie z  wody i energii elektrycznej.

 

  Certyfikat Ekokulturalne przedszkole , Przedszkole nr 300w Warszawie, grupa Biedronki za podjęcie ekowyzwania KĄCIK MAKULATURY.

 Certyfkat Ekokulturalne Przedszkole, Przedszkole nr 300 w Warszawie-grupa Biedronki , za podjęcie ekowyzwania Hotel dla owadów.

Certyfikat Ekokulturalne przedszkole , Przedszkole nr 300w Warszawie, grupa Biedronki za podjęcie ekowyzwania ZIELONA SALA.

Dyplom dla ekogrupy V Żuki Przedszkole Publiczne nr 300 w Warszawie  potwierdzający udział w programie Eksperymentarium i zdobycie umiejętności Mistrza Ekologii.

 

Dzięki przekazanej wiedzy i działań praktycznych, każdy przedszkolak wie co dobrego może zrobić dla Ziemi. W ramach kształtowania postaw proekologicznych przedszkole organizuje od 2009 r. dzielnicowy konkurs dla przedszkolaków „Dbamy o czysty świat, choć mamy mało lat”.

 

„MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” 

Mały Miś w świecie wielkiej literatury to projekt czytelniczy, który realizowany jest w oddziale Pszczółek i Biedronek. Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN na dany rok szkolny. Założeniem projektu jest rozwijanie zainteresowania czytelnictwem we współpracy z rodzicami. Dzięki projektowi wprowadzamy dziecko w świat literatury poprzez głośne systematyczne czytanie tekstów literackich. Uwrażliwiamy dziecko poprzez literaturę na wartości moralne takie jak prawda i dobro. Wykorzystujemy pozycje książkowe z różnych dziedzin, co pozwala dzieciom poszerzyć wiedzę  o świecie. Podejmowane działania sprawiły, że dzieci z wyczekiwaniem czekają na czytanie z Misiem Stefanem, jest to stały punkt dnia. W sali pojawił się kącik czytelniczy, dzieci chętniej wybierają książeczki do oglądania w czasie wolnym. 

Rodzice również uczestniczą w projekcie. W miarę możliwości przychodzą do przedszkola z ulubioną książką dziecka i czytają przedszkolakom. Serdecznie zapraszamy Rodziców do dalszej współpracy i czytania misiowi w domu! Razem wzmacniajmy zainteresowanie  książką wśród dzieci!

 (opracowanie: M. Dworczyńska, Katarzyna Kalicka-Głuchowska, J. Maliszewska) 

Certyfikat Wzorowej placówki Małego Misia w świecie wielkiej literatury, Przedszkole nr 300 Warszawa-Mokotów.

 

PROJEKT „LISTY Z PRZEDSZKOLA” 

Projekt realizowany w oddziale Żuków w 2020/2021 roku. Pisanie listów to bardzo ciekawa forma komunikowania się z innymi osobami, niestety w dobie telefonów komórkowych i Internetu zanikająca. Projekt ,,Listy z przedszkola'' zapoznał dzieci z ciekawą formą korespondencji. Dzieci w ramach projektu uczestniczyły w zajęciach o poczcie, poznały wszystkie etapy pisania listu i jego podróży do miejsca docelowego. Redagowały listy oraz tworzyły laurki- pocztówki, aby dzieci z innego miasta mogły je lepiej poznać. Dzięki wymianie listów dzieci poznawały drugie przedszkole, zwyczaje innych przedszkolaków, ich zainteresowania i ulubione zajęcia. Podczas wymiany listownej, Żuczki poznały legendę o powstaniu nazwy miasta Skierniewice, zabytki i miejsca warte zobaczenia w innym mieście. Same podzieliły się legendą o Warsie i Sawie, narysowały ilustracje przedstawiające zabytki i ciekawe miejsca w swoim otoczeniu. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami dotyczącymi ważnych uroczystości, np wizyty św. Mikołaja. Wykonały plakat przedstawiający informacje dotyczące poznanego miasta. Dzięki wzajemnej  wymianie informacji dzieci nie tylko rozwinęły swoje umiejętności komunikacyjne, poszerzyły wiedzę, ale również stały się bardziej otwarte, ciekawe otaczającego je świata. Było to również promowanie swojego przedszkola i miasta w innym województwie. Na zakończenie projektu dzieci odbyły dwie rozmowy internetowe przez aplikację ZOOM, podczas których mogły się zobaczyć, podzielić przemyśleniami dotyczącymi projektu. Przedszkolaki przygotowały także krótki występ w ramach podziękowań. Dzieci były bardzo zadowolone z nowych znajomości, chętnie uczestniczyły w zajęciach w ramach projektu i z niecierpliwością czekały na następne listy. 

 W roku szkolnym 2021/2022 projekt był realizowany w oddziale Biedronek.

Dzięki udziałowi w projekcie Biedronki będą mogły poznać inne miasto Polski, wzbogacić swoją wiedzę na temat swojego kraju, nawiązać kontakt z rówieśnikami z innej miejscowości. Biedronki będą również łączyć się za pomocą aplikacji internetowych, aby zacieśnić więzy z rówieśnikami. Projekt będzie trwał przez cały okres edukacji Biedronek w naszym przedszkolu. 

(opracowanie: M. Dworczyńska)

 

Inne podejmowane działania:

 W ramach rozwoju uzdolnień i zainteresowań dzieci w naszym przedszkolu, nauczyciele prowadzą raz w tygodniu dodatkowe zajęcia w zakresie artystycznym: plastyka, muzyka, teatr. 

  • Dzięki współpracy ze środowiskiem lokalnym w przedszkolu odbywają się koncerty prowadzone przez muzyków z Filharmonii i przedstawienia teatralne w wykonaniu artystów. Dzieci chętnie uczestniczą w zorganizowanych występach profesjonalistów i nagradzają ich gromkimi brawami. 
  • Kontynuujemy nasz projekt Bohater tygodnia. Wzmacniamy  osobowość  dziecka poprzez wskazywanie mocnych stron dziecka we współpracy z rodzicami. Cieszymy się i przeżywamy wspaniałe emocje w czasie spotkań na terenie przedszkola.  Dowiedzieliśmy się wiele o naszych kolegach, koleżankach i ich rodzinach. Rodzice chętnie przychodzą do przedszkola w celu zacieśnienia więzi rodzic- dziecko- przedszkole.