Kalendarium

Poniedziałek, 2024-04-29

Imieniny: Hugona, Piotra

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 71486
  • Do końca roku: 246 dni
  • Do wakacji: 53 dni

Warto wiedzieć

 PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA - BAJKI ARTYKULACYJNE

Wielokrotne powtarzanie tych samych ruchów języka i warg podczas ćwiczeń logopedycznych może być dla dziecka wspaniałą zabawą! Jedynym ze sposobów na uatrakcyjnienie ćwiczeń jest wykorzystanie bajek artykulacyjnych. Ćwiczenie logopedyczne wplecione w treść bajki powodują, że dzieci nie odczuwają znudzenia i zmęczenia. Dzieci słuchając bajki czytanej przez dorosłego o wiele chętniej wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy. W ten sposób wykorzystując zabawę możemy skutecznie pomagać w nauce mowy, usprawniać prawidłowy tor oddechowy oraz poprawiać artykulację. 

Bajka artykulacyjna przeznaczona jest, jako materiał pomocniczy w terapii logopedycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich rodziców. Ćwiczenia logopedyczne powinny być okazją do wspólnej zabawy- przyjemnością dla dziecka i jego bliskich. Zachęcam do systematycznego, codziennego prowadzenia ćwiczeń narządów aparatu artykulacyjnego. Wskazane jest prowadzenie tych zabaw przed lustrem. Każdą pozycję należy wykonać około 10 razy, jednak czas trwania ćwiczeń i liczbę powtórzeń powinno się dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Zapraszam do zabawy! 

  „ŚWIĘTY MIKOŁAJ” 

Przed każdymi Świętami Bożego Narodzenia Święty Mikołaj ma zawsze bardzo dużo pracy (ocieramy dłonią pot z czoła). Musi odkurzyć swoje worki na prezenty (oblizujemy wewnętrzne powierzchnie lewego i prawego policzka), musi policzyć upominki, żeby nie zabrakło dla żadnego dziecka (dotykamy czubkiem języka każdego ząbka – na górze i na dole), a także sprawdzić czy kopytka reniferów są dobrze podkute i gotowe do drogi (kląskamy językiem).

 Gdy Święty Mikołaj już to zrobi, wtedy wygląda raz i drugi przez okno (dwukrotnie wysuwamy szeroki język na zewnątrz buzi) i sprawdza jaka jest pogoda na dworze. Uh! Jest bardzo zimno (parskamy wargami, pocieramy dłonie, chuchamy na dłonie), na niebie są setki pięknych gwiazd (podnosimy język do nosa), a na ziemię spadają wielkie płatki śniegu (wysuwamy język na brodę).

Pora ruszać w drogę. Mikołaj wychodzi z workiem pełnym prezentów (wysuwamy szeroki język na zewnątrz buzi), wsiada do sań (cofamy szeroki język do buzi) i wyrusza w długą podróż (kląskamy językiem). Już słychać dzwonki sań (dzyń-dzyń)  i wesoły śmiech Mikołaja (ho-ho-ho, ha-ha-ha), który zjeżdża przez komin (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu ruchem od przodu do tyłu), aby zostawić prezenty pod choinką. Czasem uda mu się spróbować pysznego świątecznego ciasta (żujemy) i jest ono tak pyszne (mlaskamy), że Mikołaj musi zjeść okruszki, które zostały mu na ustach (oblizujemy wargi)i na ząbkach (oblizujemy zęby). Potem rusza w dalszą drogę (kląskanie językiem)Do zobaczenia za rok Święty Mikołaju! (cmokanie wargami – przesyłanie całusków).

 (opracowanie: mgr  Ewa Lesińska - logopeda)

 

USPRAWNIANIE SŁUCHU JAKO WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA

Sprawny słuch fizjologiczny i umiejętność słuchania stanowią jeden z warunków prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Aby dziecko w pełni wykorzystało swój potencjał rozwojowy musi mieć możliwość odbioru bodźców słuchowych. Dziecko uczy się mowy dzięki możliwości naśladowania wzorców dostarczanych przez inne osoby, jednocześnie korygując swoje produkcje słowne. By mechanizm autokorekcji mógł zadziałać niezbędne jest prawidłowe słyszenie własnej mowy. Każde zaburzenie słuchu, nawet czasowe, ma wpływ na rozwój mowy, może też wpłynąć na przebieg nauki czytania i pisania. Jako rodzice powinniśmy zwracać uwagę na stan słuchu dzieci. Każde zapalenie ucha, przewlekły katar, alergia, mogą mieć wpływ na obniżenie wrażliwości słuchu. Stan słuchu kontrolujemy u lekarza laryngologa i audiologa.

Słuch należy zbadać, kiedy zauważymy, że nasze dziecko:

  • nie reaguje na polecenia
  • prosi o powtórzenie poleceń, pytań, dopytuje
  • głośno słucha telewizora, radia
  • mówi niezrozumiale, myli głoski
  • mówi mało albo wcale w młodszym wieku
  • nie wykonuje poleceń kierowanych nie wprost do niego, ale do całej grupy
  • łatwo się rozprasza
  • ma trudności z powtarzaniem zdań, wierszyków, z zapamiętaniem ich
  • ma tendencję do częstego zapalenia ucha

 

Propozycje ćwiczeń słuchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym:

  • wsłuchiwanie się w ciszę
  • rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez przedmioty z otoczenia
  • rozpoznawanie i nazywanie dźwięków otoczenia, na spacerze, w domu w przedszkolu
  • rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów, zjawisk atmosferycznych,
  • gra na instrumentach: głośno, cicho, szybko, wolno
  • słuchanie rozmaitych instrumentów, rozpoznawanie, nazywanie ich
  • naśladowanie rytmów
  • memo słuchowe
  • słuchanie i recytowanie wierszyków, rymowanek, wyliczanek
  • słuchanie i śpiewanie piosenek
  • rozwiązywanie zagadek
  • zabawa w głuchy telefon
  • wskazywanie kierunku, z którego docierają dźwięki
  • liczenie dźwięków
  • określanie czy dźwięk jest wysoki, niski, długi czy krótki
  • wypowiadanie słów w urozmaicony sposób, np. głosem kobiecym, męskim, staruszka, maleńkiego dziecka, śpiewaka operowego, rapera, głosem zachrypniętym, szeptem, basem itp.

 

(opracowanie: mgr Ewa Lesińska, logopeda)